Wednesday, January 18, 2012
Proiectul soselei de centura, reactualizat de 3 ori in ultimii 3 ani
Revizuirea studiului de fezabilitate al variantei ocolitoare a Bacaului costa 355.000 lei Documentatia aferenta proiectului variantei ocolitoare a municipiului Bacau a fost "reactualizata" de trei ori in ultimii 3 ani. Contractul vizand ultima revizuire a studiului de fezabilitate (SF) a fost incre... dintat, recent, societatii Arcadis Eurometudes de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADR). Valoarea contractului se ridica la peste 355.000 de lei. In 2009, SF-ul soselei de centura a Bacaului a fost revizuit de firma Search Corporation, pentru ca in intervalul 2007-2008, cand penelistul Ludovic Orban era ministrul Transporturilor, o actualizare ordonata de guvernanti sa genereze o crestere de 4 ori a costului variantei ocolitoare. In decembrie 2011, prefectul Constantin Scripat a anuntat ca reactualizarea SF-ului va dura 2-3 luni, urmand ca proiectul de infrastructura sa intre in linie dreapta la mijlocul anului in curs. La alegerile locale din vara lui 2008, candidatul Romeo Stavarache (PNL) i-a mintit pe bacauani, afisand un panou electoral din care rezulta ca soseaua de centura a fost realizata. CNADR va cheltui peste 100.000 de dolari pentru revizuirea studiului de fezabilitate (SF) al variantei ocolitoare a municipiului Bacau. Compania aflata in subordinea Ministerului Transporturilor a incheiat la inceputul acestui an un contract in valoare de peste 355.000 de lei cu societatea Arcadis Eurometudes, in vederea reactualizarii principalilor indicatori prevazuti in SF (n.r. - vezi articolul: "Primul pas la centura Bacaului - CNADR a semnat contractul de actualizare a studiului de fezabilitate" - Ziarul Financiar). Potrivit informatiilor existente pe siturile de achizitii publice, obiectul contractului incheiat de CNADR cu Arcadis il reprezinta actualizarea SF-ului centurii, a proiectului tehnic, precum si a detaliilor de executie. Concomitent, Arcadis se va ocupa si de pregatirea cererii de finantare pe fonduri europene, guvernantii sperand sa realizeze varianta ocolitoare a Bacaului cu bani obtinuti de la UE. Revizuire de maxim 3 luni La mijlocul lunii decembrie, prefectul Constantin Scripat a organizat o intalnire de lucru cu primarii comunelor ce vor fi tranzitate de varianta ocolitoare. Cu acest prilej, Scripat a anuntat ca reactualizarea documentatiei tehnice a soselei de centura ar putea dura pana la 3 luni, urmand ca spre finalul primaverii proiectul de infrastructura sa fie scos la licitatie prin intermediul CNADR. "Termenul de executie e de doi ani, 2012-2014. Nu va pot asigura ca centura va fi finalizata, in intregime, in 2014. Vital e semi-inelul estic. Conteaza sa intelegem importanta acestui obiectiv. Vom avea comisii de lucru la nivelul fiecarui UAT (n.r. - unitate administrativ teritoriala) prin care va trece varianta ocolitoare. Acest obiectiv este de interes public si va intra sub incidenta legii 255 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica", declara prefectul la intalnirea de lucru din decembrie. Ministerul vrea centura low-cost Potrivit unor informatii publicate de presa centrala, Ministerul Transporturilor intentioneaza sa "scoata" un cost foarte scazut al centurii. Proiectul vizeaza construirea unei variante ocolitoare de 30,8 kilometri, impartita in trei tronsoane. Costul estimat de minister se cifreaza la 97 de milioane de euro, adica 3,1 milioane euro/kilometru (n.r. - vezi articolul: "Cat va costa cea mai ieftina autostrada din Romania" - Ziarul Financiar). Reprezentantii Guvernului in teritoriu sustin ca din cei aproape 31 de kilometri, 17 vor fi construiti in regim de autostrada, alcatuind tronsonul cel mai important din cele 3 care compun viitoarea sosea de centura (n.r. - asa-numitul semi-inel estic al variantei ocolitoare). Cum s-a scumpit centura de 4 ori pe vremea lui Orban Epopeea soselei de centura a Bacaului a cunoscut un episod inexplicabil in timpul mandatului lui Ludovic Orban la varful Ministerului Transporturilor. Intr-un singur an, in intervalul 2007 - 2008, costul proiectului de infrastructura a crescut de aproape 4 ori. In urma unei "revizuirii" a indicatorilor tehnico-economici, ordonata de ministerul lui Orban, costul centurii s-a umflat atat de mult, incat Banca Mondiala - finantatorul proiectului - a decis sa nu-l mai sustina (n.r. - vezi articolul: "Interesele ne-au lasat fara sosea de centura"). In prealabil, CNADR solicitase institutiei bancare o suplimentare a creditului initial, in conformitate cu noile valori si costuri ale proiectului. Banca Mondiala a spus, insa, pas. Abordat de jurnalistii Desteptarii, Ludovic Orban a declarat - in noiembrie 2010 - ca majorarea de aproape 4 ori a costului centurii i s-a parut un lucru firesc. "A crescut valoarea proiectului cum era si firesc fata de anul de gratie 2004. Banca Mondiala ne-a spus ca are doar suma initiala si pe final de mandat am negociat sa nu se mai finanteze toate centurile din proiectul initial, ci doar Bacau si Brasov. Reprezentantii de la Banca Mondiala au agreat ideea", afirma Orban la toamna lui 2010. In 2009, proiectul variantei ocolitoare a Bacaului a fost reactualizat inca o data, de aceasta data sub guvernarea bicolora PDL - PSD. Revizuirea indicatorilor tehnico-economici a fost realizata de societatea Search Corporation. Cine se va ocupa de exproprieri La intalnirea de lucru din decembrie 2011, prefectul Scripat a dezvaluit ca Prefectura va coordona o echipa de lucru formata din primarii celor 8 comune implicate in proiect, reprezentanti ai Oficiului de Cadastru, Directiei Agricole, Directiei Silvice, precum si ai Consiliului Judetean Bacau (n.r. - vezi articolul: "Prefectul da startul exproprierilor pentru soseaua de centura a Bacaului"). Potrivit unor surse administrative, fostul subprefect al Bacaului - Gheorghe Hura - in prezent inspector guvernamental, ar putea fi reactivat. Hura urmeaza sa primeasca mai multe atributiuni odata cu demararea procedurilor de expropriere a coridorului afectat proiectului de infrastructura. Etapa premergatoare licitatiei Reprezentantii Guvernului in teritoriu sustin ca actualizarea documentatiei tehnico-economice a fost impusa de vechimea acesteia. Potrivit prefectului Constantin Scripat, SF-ul si proiectul tehnic al centurii dateaza din 2008. "Dintre etapele premergatoare proiectului face parte si aceasta revizuire a studiului de fezabilitate si a proiectului, motivat de faptul ca pana acum s-a lucrat pe un studiu din 2008. Intre timp, in teren s-au produs anumite modificari. S-a construit, s-ar putea sa fie nevoie de devieri, a aparut digul de la Saucesti, care in 2008 nu era, deci aceasta revizuire este mai mult decat necesara. Lucrarea a fost contractata, iar studiul e in curs de actualizare. Este o etapa premergatoare exproprierilor si, ulterior, scoaterii la licitatie a contractului de lucrari", a afirmat prefectul Bacaului. Licitatia va avea loc in trimestrul 2 Conform calendarului avansat de Ministerul Transporturilor, contractul de constructie a centurii va fi scos la licitatie in trimestrul 2 al lui 2012, lucrarile fiind estimate sa inceapa in trimestrul 3. Guvernantii intentioneaza sa finanteze constructia variantei ocolitoare din fonduri europene. Prefectul Bacaului a anuntat ca una din variantele de lucru se refera la finantarea centurii, in proportie de 75 la suta, cu fonduri europene, restul de 25 la suta urmand a fi acoperiti de stat. Trafic infernal in municipiul Bacau Potrivit statisticilor, peste 60 la suta din masinile inmatriculate in judetul Bacau circula pe strazile municipiului de resedinta. Rulajul de tranzit se ridica la 15.000 de vehicule, in cea mai mare parte a lor camioane. Absenta variantei ocolitoare a dus, in timp, la degradarea calitatii aerului din municipiul Bacau. Autoritatile din sfera protectiei mediului au recunoscut, in repetate randuri, ca - pe langa marii poluatori ai Bacaului - lipsa centurii face ca zeci de mii de masini sa tranziteze orasul. Varianta ocolitoare conceputa de Sechelariu Proiectul variantei ocolitoare a Bacaului a fost elaborat, intre 2003 si 2004, de Sergiu Sechelariu, pe vremea cand acesta era secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Soseaua de centura facea parte dintr-un pachet de proiecte de infrastructurea cu finantare de la Banca Mondiala. Pe 31 decembrie 2009, Guvernul a pierdut finantarea oferita de banca. Practic, timp de 5 ani, Executivul nu a fost capabil sa "traga" niciun cent din linia de creditare pusa la dispozitie de institutia bancara.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment